Pod pojmem outsourcing IT rozumíme
smluvní vztah zákazníka s externí firmou, jehož cílem je přenesení
odpovědnosti za provoz informačního systému na tuto firmu. Důvodem
pro zavedení outsourcingu IT je především:
- lepší kontrola a úspora nákladů na IS/IT a lidské zdroje
- přístup k možnostem a znalostem na světové úrovni a větší zkušenosti
poskytovatele při řešení požadavků
- úspora času a interních zdrojů s možností jejich využití pro
hlavní činnost podnikání
- celkové zvýšení kvality IS/IT
- rozložení rizik
Outsourcing IT zahrnuje dva odlišné přístupy:
- s převzetím technických prostředků
- bez převzetí technických prostředků
V případě převzetí technických prostředků, či poskytnutí nového
vybavení společností NetConsulting Praha spol. s r.o. se na straně
zákazníka výrazně odlehčí nárokům na jeho technické znalosti na
poli IT a zároveň se zabezpečí mnohem pružnější náhrada v případě
technické poruchy hardwarového vybavení, neboť je plně ve vlastnictví
společnosti NetConsulting Praha spol. s r.o.
V případě nepřevzetí technických prostředků a provozování pouze
služeb na svěřeném majetku zákazníka je zapotřebí jeho aktivní součinnost
při udržování hardwaru a to zejména finanční. Operativnost v případě
technické poruchy hardwaru je ovlivněna schopnostmi a způsobem zákazníka
jakým je schopen nahradit své právě nefunkční technické vybavení.
Technickou poruchou se rozumí závada na hardwaru zapříčiňující jeho
nefunkčnost, nezpůsobená však obsluhou outsourcingu nevhodně volenou
konfigurací. Pro minimalizaci technické účasti zákazníka na těchto
situacích společnost NetConsulting Praha spol. s r.o. může nabídnout
vlastní technické vybavení, které bude mít připravené v pohotovostním
stavu pro potřeby zákazníka a okamžitě tak nahradí nefunkční část
po nezbytně nutnou dobu. Tato služba bývá zpravidla dohodnuta nad
rámec outsourcingu v případě přání zákazníka.
Úroveň a kvalita outsourcingu
Požadovaná úroveň poskytovaných služeb je typicky stanovena
na bázi Service Level Agreement (SLA), jenž je chápán jako nástroj
pro měření úrovně poskytovaných služeb.
Prostředkem pro efektivní kontrolu klíčových parametrů poskytovaných
služeb jsou pravidelně vypracovávané statistiky a přehledy odrážející
aktuální stav informačního systému z hlediska bezpečnosti, dostupnosti
a kvality. Na základě těchto zpráv je pak prováděn výpočet poplatků
za poskytované služby a je tak zajištěna úměra ceny k úrovni kvality
služeb.
|